Коли ми з колегами приходимо до клієнта на аудиторську перевірку, нас часто зустрічають із здивуванням. Мовляв, ми не очікували, що аудитори бувають “такі”. А такі, виявляється, -- посміхнені, приємні в спілкуванні, та взагалі просто нормальні “людські” люди.
Насправді, коли компанії здебільшого зіштовхувались із податковими інспекторами, держслужбою аудиту або іншими державними контролерами та не працювали із незалежними аудиторами, здається, що в них створюються якісь хибні очікування щодо того, яким чином буде проходити наша співпраця.
Процес аудиту - це спільна відповідальність, як компанії, так і аудитора. Тому, що обидва працюють так би мовити “в парі”. Бо, якщо компанія не надає відомості, пояснення, підтверджуючі документи, розрахунки, аудиторам в повному обсязі - ми не зможемо дійти коректних висновків щодо фінансової звітності вашої компанії. Через це, в аудиті притаманна велика кількість письмових звернень до управлінського персоналу. Завдяки отриманню письмових запевнень, відповідей та пояснень, а також через проведення передбачених Міжнародними стандартами аудиту процедур, аудитори отримують належні докази для формування своєї думки та підготовки аудиторського звіту. А Ви думали, що аудитори просто люблять листуватись або закидати Вас папірцями?
Ми багато зіштовхуємось з тим, що Аудиторські звіти викликають непорозуміння та, іноді, навіть обурення у клієнтів, через те, що вони викладені занадто специфічною мовою. Наприклад, як керівництво має дивитись в очі акціонерам або власникам, отримавши модифіковану думку аудитора або думку із застереженням? Чи стає така думка вироком чи після неї можна все ж таки вижити та оговтатись?
Отже, ми вирішили, що необхідно створити такий формат , що будуть надавати інформаційну підтримку для клієнта і носитимуть характер «тлумачного словника» для тих, хто не працює в осередку аудиторської тематики.
Так які ж існують варіанти думок аудиторів та що вони означають. Є два основних види думок - модифікована та немодифікована, які надалі можуть наводитись у декількох формах:
Безумовно-позитивна або Чиста думка. Вона ж Немодифікована.
Це для клієнта як манна небесна. Означає, що у фінансовій звітності аудитори не виявили суттєвих викривлень або невідповідностей стандартам звітування. Тобто, або Ви та ваша компанія вже ідеально готуєте фінансову звітність та її розкриття, або Ви майже наблизились до такого стану в очах аудитора.
Думка з застереженням. Модифікована.
Свідчить про те, що фінансова звітність відповідає вимогам/стандартам звітування, але в окремих моментах є невідповідності або помилки, що носять суттєвий, але не всеохоплюючий характер. Це означає, що необхідно провести виправлення, щоб надалі фінансова звітність відповідала стандартам та містила правильну інформацію для користувачів.
Негативна думка.
Це свідчить про суттєві та всеохоплюючі викривлення показників фінансової звітності, які потребують доопрацювання з боку компанії, внесення коригувань, щоб уникнути вкрай негативних наслідків в подальшій діяльності.
Відмова від думки.
Цей «вердикт» надається у крайніх випадках, коли аудитора обмежили в часі, не надали усієї інформації, яка є суттєвою та питомо впливає на статті фінансової звітності; або не надали жодної інформації чи взагалі не допустили до підприємства виконати свої прямі обов’язки, зазначені договором.
Отже, як часто кажуть аудитори, аудит – це не вирок. І якщо компанія налаштована працювати надалі, то висновок аудитора - це лише суттєвий привід змінювати форму, звички та формати упорядкування в компанії, що наблизять Вас до самого першого варіанту висновку аудитора, і тим сам спростять фінансові процеси звітності та контролю Вашої компанії.